Bez kategorii

BDO w gastronomii – najważniejsze informacje dla cateringu i restauracji o bazie danych o produktach i opakowaniach

BDO – czy jako właściciel gastronomii masz świadomość, co to za rejestr oraz jakie obowiązki i korzyści się z tym wiążą, jeśli wdrożysz opakowania biodegradowalne zamiast plastikowych? Już przed lockdownem branży dowozy były częścią gastronomicznej rzeczywistości, natomiast pandemia sprawiła, że jedzenie na wynos zdominowało rynek. Wiąże się to z korzystaniem z opakowań jednorazowych, co jest zgodne z przepisami sanitarnymi, ale wymaga rozliczenia się z urzędem marszałkowskim. W dzisiejszym artykule wyjaśniamy skrót BDO, omawiamy dokładnie, co to jest ze szczególnym uwzględnieniem branży gastronomicznej. 

BDO – co to jest i kogo dotyczy?

Zanim omówimy formularz rejestrowy BDO oraz wyjaśnimy, jak go wypełnić, przedstawimy kilka najważniejszych informacji. BDO to inaczej baza danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami, którą wprowadziło Ministerstwo Środowiska. Cel? Ograniczenie nieprawidłowości, które pojawiają się w sektorze zarządzania odpadami. Wiesz już, co to jest BDO, ale musimy jeszcze wyjaśnić, kogo dotyczy obowiązek ewidencji. BDO rejestruje podmioty gospodarcze, które:

  • wprowadzają na rynek krajowy produkty w opakowaniach,
  • wytwarzają odpady i odpowiadają za ewidencję odpadami,
  • produkują, importują lub są wewnątrzwspólnotowymi nabywcami opakowań.

Należy do nich również działalność gastronomiczna. O wpis do bazy należało zadbać do 1 stycznia 2020 roku, natomiast osoby planujące otworzyć restaurację powinny wypełnić formularz rejestrowy BDO jeszcze przed rozpoczęciem działalności. Jak to zrobić? Otrzymanie wpisu nie jest trudne. Należy złożyć wniosek do właściwego marszałka województwa – możesz to zrobić osobiście, za pośrednictwem poczty lub platformy ePUAP. Jeśli musisz złożyć formularz rejestrowy BDO i nie wiesz, jak go wypełnić, szczegółowe informacje znajdziesz na stronie internetowej bazy.

BDO w gastronomii

Możesz się zastanawiać, czy rejestr BDO dotyczy każdej restauracji, firmy cateringowej i knajpy. Być może przed pandemią funkcjonowały lokale gastronomiczne, które nie korzystały z opakowań jednorazowych, ale w obecnej sytuacji prawdopodobnie trudno byłoby znaleźć taką działalność. Każdy podmiot oferujący jedzenie na dowóz lub na wynos powinien się dowiedzieć, jak wypełnić wniosek BDO i przekazać go do właściwego urzędu. Dlaczego? Niemal cała branża nie tylko codziennie pakuje do opakowań jednorazowych i toreb jedzenie, ale także wytwarza tzw. odpady gastronomiczne, takie jak oleje posmażalnicze (warto sprawdzić kody BDO dla gastronomii). One również są uwzględniane przez bazę.

Opłaty

Wpis do bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami wymaga uiszczenia opłaty rejestrowej oraz rocznej – kwoty są podobne. Stawka dla sektora MŚP wynosi 100 złotych, natomiast dla pozostałych przedsiębiorców jest to 300 złotych. Należy raczej założyć, że BDO w gastronomii częściej wiąże się z niższą opłatą, bowiem są to głównie małe biznesy. W przypadku opłat związanych z bazą danych o odpadach nie można liczyć na zwolnienia lub ulgi. Oprócz tego istnieje obowiązek uiszczenia opłaty recyklingowej obejmującej m.in. torby z tworzyw sztucznych, opłaty produktowej oraz opłaty na publiczne kampanie edukacyjne w zakresie gospodarowania odpadami.

Ewidencja opakowań i odpadów

Kontynuując temat BDO a gastronomia, musimy wspomnieć o konieczności prowadzenia ewidencji opakowań i odpadów – mówiąc prościej, chodzi o informacje o ich rodzaju i masie.

  • Ewidencja opakowań może być prowadzona w formie elektronicznej lub papierowej, przy czym lepszym rozwiązaniem jest wariant pierwszy.
  • Ewidencja odpadów odbywa się za pośrednictwem systemu BDO, w którym uzupełnia się karty ewidencji odpadów (KEO) i karty przekazania odpadów (KPO). Od 2021 roku obowiązuje wyłącznie ewidencja w formie elektronicznej.

Musisz też pamiętać o obowiązku posługiwania się numerem BDO. Co to jest? To numer nadany przez urząd marszałkowski po zarejestrowaniu się w bazie. Numer BDO powinien się znaleźć nie tylko na dokumentach związanych z zarządzaniem odpadami, ale również na:

  • fakturach VAT,
  • paragonach fiskalnych,
  • umowach kupna-sprzedaży,
  • sprawozdaniach,
  • kartach przekazania.

Zlekceważenie obowiązku umieszczania numeru BDO na dokumentach wiąże się z ryzykiem wysokiej kary od 5 tys. złotych do nawet 1 miliona złotych. Pozostaje kwestia tego, jakie opakowania na wynos opłaca się stosować w związku z wprowadzonymi przez Ministerstwo Środowiska regulacjami.

BDO a opakowania ekologiczne – dlaczego warto?

Rejestr BDO to dla gastronomii dodatkowy obowiązek – właściciele muszą bowiem ewidencjonować opakowania na wynos oraz uiścić opłatę produktową. Dotyczy ona opakowań podlegających obowiązkowi odzysku i recyklingu. Obejmuje zarówno opakowania ekologiczne, jak i wykonane z tworzyw sztucznych, przy czym z tytułu użytkowania opakowań ekologicznych można liczyć na mniejsze opłaty. Składając zamówienie w hurtowni warto też pamiętać, że w pełni biodegradowalne torby, które nie zawierają dodatków z tworzyw sztucznych, nie podlegają opłacie recyklingowej. Ekologiczna postawa przedsiębiorców pozwala więc ograniczyć koszty związane z bazą danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami.

Opakowania ekologiczne mają również inne zalety, które równoważą nieco wyższą cenę niż w przypadku opakowań z tworzyw sztucznych. Co więcej, wszystko wskazuje na to, że opakowania biodegradowalne z czasem będą tańsze, na co wpłynie między innymi dyrektywa plastikowa. Wprowadzenie ekologicznych pojemników na wynos jest korzystne także dlatego, że:

  • nie produkują dodatkowych odpadów, a co za tym idzie zmniejszą ślad węglowy,
  • są poddawane recyklingowi lub szybko znikają,
  • nie są toksyczne dla środowiska i klimatu.

Opakowania ekologiczne to także zalety, które restauracja może odczuwać bezpośrednio, czyli wzrost zaufania stałych gości oraz pojawienie się nowych, których do tej pory powstrzymywały np. opakowania z plastiku. Im szybciej lokale gastronomiczne będą wdrażać prośrodowiskowe rozwiązania, tym lepiej – zmiany w tym obszarze są nieuniknione. W dłuższej perspektywie opakowania ekologiczne pozwolą także obniżyć koszty związane z BDO w gastronomii. 

BDO a gastronomia – podsumowanie

Wiesz już, co to jest BDO i jak rejestr ma się do gastronomii, która w wyniku pandemii bardziej niż kiedykolwiek wcześniej jest współodpowiedzialna za dużą produkcję odpadów. Pojemniki na sałatki, czy pojemniki jednorazowe na zupy podlegają obowiązkowi ewidencji, dlatego warto się zastanowić, z jakich materiałów są opakowania, które proponujesz gościom. Jeśli planujesz otwarcie restauracji lub firmy cateringowej, zorientuj się, jak wypełnić wniosek oraz jak uzyskać nr BDO – na szczęście procedura jest mało skomplikowana.

Oprócz rejestracji przedsiębiorcy w bazie danych, zadbaj o opakowania ekologiczne – producent, który je oferuje, zaproponuje Ci rozwiązanie dostosowane do potrzeb Twojej działalności. Dzięki wsparciu Natural Pack ograniczysz opłaty związane z BDO w gastronomii, a także zadbasz o swój wizerunek na lokalnym rynku gastro.

Najpopularniejsze produkty

Ekologiczny MenuBox 8" 3-dzielny

  • Pojemność [ml]: 900
  • Ilość sztuk: 50
  • Cena/szt: 0,79 zł netto/szt
  • 39,50  netto 48,59  brutto
Rodzaj3-dzielny
Wymiary [mm]220x200x70
Pojemność [ml]900
Ilość sztuk50
Pakowaniezgrzewka
Cena/szt 0,79zł netto/szt
Cena 39,50  netto 48,59  brutto

Biodegradowalny Kebab Box KRAFT L

  • Pojemność [ml]: 750
  • Ilość sztuk: 50
  • Cena/szt: 0,40 zł netto/szt
  • 20,00  netto 24,60  brutto
Rodzaj750ml
Wymiary [mm]135x152
Pojemność [ml]750
Ilość sztuk50
Pakowaniezgrzewka
Cena/szt 0,40zł netto/szt
Cena 20,00  netto 24,60  brutto

Biodegradowalny Kebab Box KRAFT M

  • Pojemność [ml]: 500
  • Ilość sztuk: 50
  • Cena/szt: 0,39 zł netto/szt
  • 19,50  netto 23,99  brutto
Rodzaj500ml
Wymiary [mm]105x146,5
Pojemność [ml]500
Ilość sztuk50
Pakowaniezgrzewka
Cena/szt 0,39zł netto/szt
Cena 19,50  netto 23,99  brutto